Saturday 25 December 2010

~Tureen Retak Seribu~



السلام عليكم
salam sabtu..



seperti biasa, n3 sequel lagi..hehehe..ilham tajuk n3 pun mengambil sempena tajuk n3 zany mengenai tureen moyangnya..yang lepas2 kita dah melihat tureen2 antik yang mempunyai motif yang lebih kurang sama..boleh klik di bawah..
tureen ezany
tureen kak shas
tureen kak nannie..

kalau menurut cerita ezany lagi sadis..moyangnya membawa diri ke tanah melayu dari tanah jawa..merajuk hati membawa bersama tureen seperti ini..untung zany mewarisinya zaman berzaman..apa yang boleh disimpulkan dalam n3nya, tureen ni & tureen2 seangkatannya dah berusia lebih dari 100 tahun..lama bukan??..

kondisi tureen saya ini sangat dhaif & retak seribu..padan ler dengan usianya..mungkin digunakan sebagai basahan suatu ketika dahulu..sekali lagi saya pun sudah lupa di mana saya merembat tureen ni..sebab sudah lama tureen ini bersamaku..adakah dari cik tasha?..hmmmm...

motifnya cukup simple dengan lakaran bunga & dedaun..


kecil jer tureen ni..berukuran 5 inci diameter..


biarpun tidak secantik tureen2 roses yang saya miliki, selagi ianya bernama antik & lama..saya suka..di dunia koleksi yang serba mencabar ini..jangan terlalu memilih, kelak berputih mata..

sampai berjumpa lagi..

salam sayang,



1 comment:

  1. lamanya tak meronda ...
    kza mmg cukup minat ngan tureen

    ada sebj tinggalan arwah mak( dpt dr tok sedara)
    mmg cantik pd pandangan mata kza..
    ada jugak retak2..
    kza peminat tureen..!suka..!

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..