Monday 18 January 2010

~Blue Monday Morning~





monday blues again..



semalam dah show uolss tiffin biru tu kan..
hari nie just nak share props kat sekeliling dia tu..hehehe..

celepa atau bekas bedak sejuk nie sekali imbas macam crown tradisional thailand tu..hehehe..saya cuma ada seketui nie jer..taj lagi dasatt..ada satu peti....celepa nie tak penah saya tengok tok saya guna..tok saya masukkkan bedak sejuk yang dibuatnya dalam bekas minyak rambut code 10 atau dalam botol nescafe..hehehe..betul kata taj..kalau dilalukan pada cahaya, ada warna pelangi..memang cantekkk..



lagi celepa bedak sejuk..ada embossed japan..dapat dari apekss..
ada 2 saiz yang berbeza..saya ada jugak kaler peach & hijau..



manakala tureen comeyy nie pulak dapat dari wan dah lama..
pada taj yang bertanya pasal tureen nie..katanya seimbas macam SULTAN Johnson Bros..boleh tengok pattern SULTAN kat blog kak ca..malangnya tureen nie hanya mirip SULTAN..

kedua2 tureen nie bersaiz 6" mangkuk & 7" penutup..

pandangan hadapan..



pandangan atas..


cop mohor yang pudar dek zaman..
bukan SULTAN..hehe..tapi england mali jugak..




lagi tureen biru2an..
corak gemomeri yang simple..
takde cop mohor dimontotnya..




itulah sahaja cerita2 biru2an di pagi isnin..
tata..






18 comments:

  1. sALAM yATT


    CELEPA TUHKAN YATT DUKU MAK AKAK ADA TAU TAPI BUAT ISI BUTANG BAJU. ADA 2 GITU TAPI X TAU DIMANA DISIMPAN SKRG. NAK KENA SELONGNKAR BLK TAU. LAGI SATU AKAK ADA MCM TUH KALER ORANGE BYK GAK SEBAB DULU2 ORG BUAT BERKAT UTK ORG KAWIN

    ReplyDelete
  2. salam yatt...
    Celepa tu dulu kat kedai melayu di JB ada jual, laa ni dah licin orang beli.Mangkuk bedak sejuk tu cun pulak kan, saya tatau tau itu mangkuk isi bedah sejuk....hehehe, kesian.

    ReplyDelete
  3. cantik tureen biru dr england tu!!!

    ReplyDelete
  4. salam yatt ,

    Cantikk betul 2 tureen tu akak mmg suka pattern yg mcm ni ada garland dan corak yg simple geometri color pun mmg cantik tone biru tapi akak tak pernah jumpa pn hikhikhik yg mangkuk siaa/tiffin biru tu lagi la akak jakun tak pernah jumpa hikhikhik....

    ReplyDelete
  5. kak zura..
    hehehe..celepa tu saya jumpe kat apekss jer..taktau fungsi asal bekas tu..alih2 nampak dulu kat blog may..so baru tau tu kegunaannya..sebab tok saya tak penah ada celepa tu..akak amik ler mak akak punya tu..simpan sbg kenangan kan..tak sangka orang buat berkat bekas cenggitu kan.. ;)

    ReplyDelete
  6. cik mat..
    hehehe..actually kan cik mat..saya pun tatau kegunaan dia..dulu dalam blog may ada jual kan..kat situ baru saya tau..kesian kita berdua..baru tau..hehehe..
    yg bertoncet tu pun saya jumpe satu ketui tu jer..jadilah dari takde langsung..puas hati dah dapat tengok depan mata..hehehe..

    ReplyDelete
  7. kak ain..
    hehe..cantik gak ler kan akak..saya tak kesahhh..asalkan lamaaaaa..heheehe.. ;)

    ReplyDelete
  8. kak nannie..
    yg tiffin tu kan akak..saya suka sangat tengok cik mat punya tiffin..dok berangan jer dulu mana nak rembat..so dah jumpa depan mata, terus saya call si haizul tu..dulu2 pun jakun gak..pastu tengok sendiri depan mata kat rumah cik mat..terus pasang niat nak rembat mana2 kalau ada dijual..hehehe..
    yang tureen tu akak suka yg simple2 ye..cuba akak tanya wan 0r kak saidah..beli yg belang2 pun ok gak akak..hehe..jom kolek tureen.. ;)

    ReplyDelete
  9. salam yatt..
    k.chemp pon baru tahu istilah bend2 nie...jakun btol lah kau nie..hiihihihihi..
    x per day by day learning new vocabulary bout old pottery-best gak...taraaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  10. kak chemp..
    wsalam akak..hehe..kita sama2 jakun..untung ada insan2 yang dah lama terjebak..kalau tak mesti kita sesat gitu ajer..hehe..betul ckp akak..kita belajar sikit demi sedikit..bagus pada mereka yang sudi berkongsi ilmu & pendapat..

    ReplyDelete
  11. slm yatt..cantik2nya tureen ni..kalau yatt masak soup hari2 hidang dalam tureen ni..x jemu2lah nak makan soup sebab tureennya pun dah sedap mata memandang ye tak yatt...

    ReplyDelete
  12. Salam Cik adik laling...cantik sungguh si tureens biru nie kan....akak ada yg kecil2 tomey tu jer...ada 4 warna...nanti ada masa akak N3 yer...
    aduhh..akak nak kutip balek biji mata yg dah terkeluar nie....hu...hu...jelesss habiss lah..itulah akak nie selalu jer masuk tapi tak mau tinggal kan koment sebab inilah bunyi komennya...menyedihkan he..he..tq yer Cik adik Yatt.....

    ReplyDelete
  13. salam yatt..perkataan 'celapa' tu pun baru akak dengar, apatah lagi bendanya..hehe..yg putih tu uniklah, yg biru tu kalau akk la dek kerana jakun tu, ingatkan bekas letak kuih raya..hehehe..tapi tiffin tu class betul..harga yatt?? mesti menusuk kalbu kan..tapi akak nak jugak satu mcm tuuuu!!!huhu

    ReplyDelete
  14. salam lalingg,

    aduhaii p jalan sana ek..best tu..hee apa kata yatt buat tayangan perdana yg kat belakang tu ..tak puas tengok ni dik oii ...hari2 tengek duk intai yg kat blakang dalam cermin tue heeee

    ReplyDelete
  15. kak nor..
    wsalam akak..idea yang bernas tu akak..hehe..nanti kalau dah baby besar sikit..saya guna semua pinggan mangkuk nie & shoot sekali..sekarang tak berkesempatan lagi..tureen tu kena buat proses pembersihan 100% sebelum digunakan..hehe..almaklum ler..tureen lama..

    ReplyDelete
  16. kak welly..
    alaaaa akak..tinggalkan ler jejak..saya pun dah naik juling tengok koleksi tureen & kotakss akak..dengar citer dah berpuluh2 sampai tak terkira..hehehe..dah ler cun2 & gojes2 belaka..asyik terbeliak ajer..
    nanti akak buat n3 tureen comey2 tu yer..dah lama tak dapat yang baru..semua nie koleksi yang lama2..yang baru2 belum dapat dong..

    ReplyDelete
  17. kak azah..
    hehe..celepa tu bahasa kedah kot..saya pun dolu2 dok dengar..pastu mukhriz gunakan balik term tu..so saya pun follow..hehe..tiffin tu kan akak..saya dah lamaaaaaa berkenan..tak sangka en haizul tu masuk blog sy..then saya terpandang untuk dijual..apalagi terus jer calling2..hehe..akak pun kalau nak cuba call dia..harga akak jangan risau ler..mampu milik..hintnya..mahal skit jer dari set mawar kak ryana tu..wokeyy..cepat pi survey2.. ;)

    ReplyDelete
  18. kak sue..
    lalingg..tu pic dah lama..tahun 2007..hehe..yg kat belakang tu nanti saya buat n3..takde yg speselnya akak..semua dah saya buat n3..kang buat ulangtayang orang jemu pulak..hehe.. ;)

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..