Thursday 5 November 2009

~Koleksi Batik~




salam semua..



hari nie saya nak berkongsi "hadiah" harijadi my baby semalam..saya terima parcel dari ismail yang kukenali melalui mudah.com semalam..setelah kata putus dipersetujui dua belah pihak, maka inilah dia my new toy merangkap hadiah untuk baby saya..hehehe..

untuk koleksi batik nie saya sukakan designnya yang agak eksotik & kaler ala2 earth tone gitu..tak tau nak describe macamana..tapi pada pandangan mata saya sungguh cantik & menawan hatiku untuk terus menambah koleksi batik range..tak kiralah dari japan, meakin or johnson bros (JB)..semakin kutenung semakin mendalam cintaku..

dah lama saya mengidam tureen jenis batik nie..macam angau pulak jadinya..hehehe..alhamdulillah dapat gak seketui jenis JB kaler hijau..


actually set tureen JB nie adalah tureen with ladle & under plate.. jenis yang mempunyai lubang untuk senduk..sayangnya set tureen nie takde senduknya..cuma datang dalam 3 pieces (bowl, lid & under plate)..



under plate
cuba tengok motifnya..macam tumbuhan yang eksotik kann..


pandangan atas..sudah terbelah dua tapi dilekatkan semula oleh owner asal..tapi tetap kurembat..itulahh kan..kalau dah jatuh cinta.... ;)


awal tahun dulu saya terjumpa 2 piring kuih J&G Meakin bermotifkan bunga ros kaler hijau & coklat serba 2 ketui di apekss..gumbira tak terkata..hehe..

piring kuih 7" J&G Meakin (Brown)




piring kuih 7" J& Meakin (Green)




so pada sesape yang ingin letgo koleksi batik nie..jangan lupa roger2..tak lupa gak buat traders/suppliers semua yang terjumpa batik range please rembat for me okey..

that's all for now..
tata


19 comments:

  1. cantik koleksi ni. lain dr biasa!!

    ReplyDelete
  2. Salam pagi yatt.
    Sejuk mata memandang koleksi pagi ini..akak ada juga pinggan macam corak ni tapi cap mohor tu ada ke idak..Ape pun memang cantik

    ReplyDelete
  3. salam laling,

    aduhai cun..cun..akak suke tengok bunga tue color hijau pun sweet jee...

    tak lupa juga happy birthday pada sicomel tue...sedap nampak dia tgk mkan dalam pinggan antik lagi tue

    ReplyDelete
  4. Salam Dik Yatt...

    aduish....cakap aje bunga apa, semua Dik Yatt ada... ni nak mengalahkan mama heritage lah tak lama lagi... sure Rumah Dik Yatt toleh kiri kanan depan belakang semua penuh dengan pinggan mangkuk antik... atau balut buh dlm kotak letak bawah katil? hehehehe..jgn mare...usik mengusik jek...

    ReplyDelete
  5. kak ain..
    ~ye akak..mmg lain dr yang biasa..actually minat timbul nak kolek batik sbb terpandang koleksi nenek di kampung..segan nak mintak mak cik walaupun dia ada offer..mak cik cakap depa dok guna pinggan jenis batik dari zaman tok nyang..so kiranya lama bebenor koleksi batik nie..

    ReplyDelete
  6. kak aton
    ~saya mmg minat ler akak koleksi batik nie..kalau akak nak letgo akaknyer pun sanggup saya beli..hehehe..kalau akak rajin buat ler tayangan amal pulak..nak gak tengok..xcited pulak nak cuci mata kat blog akak.. ;)

    ReplyDelete
  7. kak sue laling
    ~hehehe..tulahh akak..sejuk jer kan tgk pinggan ijau tu..kalau akak ada lebih habaq kat saya noo..saya nak tambah koleksi batik nie..
    si tecik tu comey yg comot makan kek..nampak lagi sodap guna pinggan antik..hehehe..

    ReplyDelete
  8. kak azzah..
    ~hahahaha..nak tergelak baca komen akak...saya tak mungkin jadi cam kak fuziah..sebab tak semua saya kolek..mana yang saya rasa mampu saya rembat..yang lain cuci mata jer kat muzium antiknya..hehehe..
    saya tak display suma akak..mmg tak cukup ruang..cuma beberapa lemari jer..yang lain masuk kotak sebab atas faktor kesempitan rumah & anak2..hehehe..

    ReplyDelete
  9. Salam Yatt, mesti yatt senyum memananjang dapat set ni...very2 sweetttt

    ReplyDelete
  10. kak nor...
    ~yang tureen tu memang sy betul2 xcited tunggu dia sampai tau akak..pastu mmg senyum memanjang..ahhh tak terucap dgn kata2...betapa saya ngidam tureen corak ala2 batik nie....best2..

    ReplyDelete
  11. Greetings and birthday wishes to ur son.First time here to comment.Thats a lovely piece(tureen).Do have come across the plates though.Would keep an eye out for the BATIKS Inc gang members.cheers!

    ReplyDelete
  12. wan..
    WWWWowwww!!!!..a little step forward..hehehe..
    congrats wan coz managed to leave ur comment here..so as i mentioned to u before & in this n3..kalau jumpa batik nie tolong rembatkan yer..anything asalkan BATIKsssss...kalau tureen mau pengsan lagi sekali kot..hehehe...
    btw..thanks again for ur wishes.. ;)

    ReplyDelete
  13. Corak mcm ni satu tika dulu femes juga kan, kalau tak , takkan pinggan dari jepun pun ada corak gaya ni...apa2 pun tureen mu itu mmg berbaloiiiii!!!!

    ReplyDelete
  14. cik mat..
    ~iyer ler kann..mmg femes..arwah tok nyang saya mmg dok pakai jenis pinggan camnie dolu2..kat rumah mak cik, dia still simpan 2 ketui jer pinggan moyang tu..elok lagi tau..saya belek montotnya..jepung mali..tureen tu taktau nak ckp aper..mmg gumbira.. :D

    ReplyDelete
  15. yatt, takkan koleksi yatt ni birthday present utk fariq..sure ader yg lain...anwyay lawa ler corak batik ni..kalau yatt tak inform corak batik..tk perasan pulak corak ni corak batik...lovely jugak.....

    ReplyDelete
  16. intan..
    ~ada..cuma belum beli..hehehe..hari nie baru cik abang cuti..boleh kitorang jalan2 cari hadiah utk si tecik tu..
    hadiah nie untuk mama dia..hadiah melahirkan dia setahun yang lepas..hehe..kasi can ler kann..hehe..nak tunggu bestday mama dia lambat sangat.. ;)
    yg JB nie mmg nampak ala2 batik kann..meriah gitu..susah nak cari tu intan...

    ReplyDelete
  17. salam perkenalan....
    bebaru nih kemas gobok pinggan MIL saya pun ada berkenan koleksi ni, tp bunga lain sket dan kaler biru...MIL ckp nih arwah mak punye..
    agak2 barape usia pinggan nih erk?

    ReplyDelete
  18. hadizam @ kak mazidah..
    salam kenal gak buat akak..sib baik saya tengok balik n3 lama nie..kalau tak terbalas komen akak..
    wahhhh bestnyer akak dpt dr MIL..ishhh jeles ceq..kaler biru tu pun lawaaa tu akak..
    saya tak ler bape pandai sangat..tapi rasanya..rasa jer tau..bukan sahih pun..hehe..maybe tahun 1950an-1960an..saya try search tenet..tapi tak byk source.. ;)

    ReplyDelete
  19. bagus ya dan comel piring nya :D nak cubit lah hehehehehee.. lawak je, salam kenal dari Aceh Indo :D

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..