Friday 4 September 2009

~Periuk Kera Again...~





salam jumaat di bulan ramadhan yang mulia..

as promised to cik mat..saya akan menyusul sekiranya cik mat buat n3 tureennya yang baru tu..tapi kali nie bukan dari penang tapi saya bawakan dari tanjung malim perak....


tureen nie baru saya dapat dari kak amy tanjung malim yang menjual barang2 antik di car boot shah alam..so kiranya baru saya dapat semalam walaupun dah berkurun tersimpan padanya..hehe..


cantik kan periuk kera nie..begitu eksotik sekali..pada kawan2 yang tertinggal n3 saya yang lepas boleh klik {DI SINI}..

kalau diperhatikan..
tureen mempunyai flower arrangement yang sama dengan teko bulat...

close up tureen periuk kera



close up teko bulat

nie pula teko kotak dalam famili yang sama..lurve it!!..


close up teko kotak



that's all for today
selamat berpuasa
tataaa..


14 comments:

  1. Salam..Yatt..pehh...cantekkk tuu..memang berbaloi-baloi...dapat tureen tu.

    ReplyDelete
  2. salam yatt yang ni memang cantik kakyu pun berkenan dengan bunga dia..
    teko yang yatt ade pun cantik2..
    tapi kakyu cian kat si kera..abis periuk, teko cawan dia sume yatt dah amik..wakakakak..gurau je..

    ReplyDelete
  3. Salam Yattt.....aduiiiiiii yatttttttttt kak lynn kalau tengok koleksi yatttt mesti terlopong-lopong ...yg rose2 pink tu lagi lah buat akak tak tahan...tak pelah tengok collection yattt pun dah happy...

    ReplyDelete
  4. salam jumaat yatt...Wowww!!!..ini boleh mendatangkan perasaan jeless terlampau..ahaks, mmg cun banget laaa tureen tu, ada pulak set teko kotak and teko biasa...psstt..masa tulis ni, saya baru je lepas cuci "teko kotak" pertama ku....mmg puas hati kan teko kotak ni, walaupun duit dia agak "berkotak2" sikit....hehehe...

    ReplyDelete
  5. Salam Yatt.

    Cantiklah. Nape Yatt ade banyak ye? Akak ade 1 saje teko bulat. Ape2 pun, teruskan usaha mengumpul lebih banyak lagi.

    ReplyDelete
  6. salam cik yatt,
    waduh waduh waduh..hish tak terkata
    akak blom pernah tengok design ni.. cik yatt berjual beli ke koleksi pinggan mangkok lama ni? akak ada sebuah teko bunga kangkong tak de topinya. ada sesapa punya topi teko saiz m?

    ReplyDelete
  7. wsalam kak ca..
    idak le secantik roses tapi eksotik kan akak..memang berbaloi beli sebab ngam ngam hoi ngan teko2 saya tu.hehe..

    ReplyDelete
  8. wsalam kak yu..
    akak kenan ek..hehe..selalunya akak minat yg roses ajer..kali nie minat yang eksotik pulak kan..tu lahh kan akak..sian si kera tu..saya dah remnat periuk dia kan..tak leh nak masak2 sempena ramadhan nie..nampak gayanya makan makanan yang takyah dimasak..contohnya cuppies cake akak ke..wakakaka.. :-)

    ReplyDelete
  9. wsalam kak lynn..
    thanks yea akak sudi singgah sini..koleksi akak lagi menusuk kalbu..saya cuma pinggan mangkuk lama ajer..akak pulak pelbagai macam..suma cantik2 pulak tu..jemput selalu cuci mata pun boleh akak..ini ajer yg saya ader..hehe..

    ReplyDelete
  10. wsalam cik mat..
    hehe..tak baik jeles melampau bulan2 posa nie..jeles sikit2 takpe..hehe..kalau diikutkan saya lagi jeles tgk tureen cik mat tu..yang tu lagi saya kenan..jatuh cinta hingga tergolek..hahahaha..
    yang teko kotak tu..buat ler tayangan perdana..sampai2 kat cik mat terus mengelit dikerjakan cik mat..hehe..

    ReplyDelete
  11. wsalam kak gee..
    sepertimana yg saya mention sebelum2 nie akak..saya kolek suma yang lama2..tak kira apa corak/bunga/kaler sekalipun..sebab tu banyak..kalau saya jumpa yang belum saya ada..memang saya beli..lagipun dulu saya rajin hunting sana sini..sekarang jer agak slow..banyak yg order online ajer..hehe..

    ReplyDelete
  12. wsalam kak jah..
    ye ke akak tak penah tgk?..kalau lama2 terjebak mesti akak dah boleh ingat suma bunga yang ada..hehe..
    actually akak..saya tak jual..suma nie koleksi peribadi saya..tapi kalau lebih selalu saya lebih suka barter/exchange dengan blogger2/kawan2 yg lain..
    kalau topi tu akak boleh tanya tasha..sbb saya takde lebih topi sz sedang..saya pun ada yang tak bertutup..
    thanks yea akak singgah & komen di sini.. :-)

    ReplyDelete
  13. slm yatt..mmg puas hatilah yatt dah dpt tureen ngam dgn teko2 tu....baru boleh lelap tidu heheh..yatt punye tureen banyak betul yek..mostly tureen2 ni made in mane ye....akak hanya ade 2 je..yg baru n3 tu je....

    ReplyDelete
  14. wsalam kak nor..
    memang puas hati..bak kata cik mat..kembang jer idung tu..wakakaka...
    mostly kalau tureen dalam koleksi saya banyak yang dari japan..china tureen cuma bunga kangkung jer..
    boleh tau bezakan dari teko/tureen dari japan or china based on motifs bunga-bungaan dia..
    lagi satu..from my observation..kalau dari japan tu banyak yg lambang CROWN..
    kalau tureen england lagi senang identify sebab ada cop mohor..

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..