Sunday 4 July 2010

~Otai's Anniversary Set~



السلام عليكم
salam petang ahad..



seperti kebiasaannya..saya selalu berkongsi asal usul koleksi saya..maaf jika ada yang terasa hati..niat saya hanya memberi idea pada kawan2 sekiranya berminat..sepertimana yang selalu saya ulang..blog saya seolah2 my own inventory..senang nak tau mana saya dapat, apa yang saya ada, apa cerita di sebaliknya etc..tak gitu kawan2?..

tambahan pulak..di sini satu2nya catatan bertulis riwayat hidup koleksi saya yang mungkin satu hari akan lenyap jika tidak dijaga dengan betul..sepertimana kita tahu..koleksi kita semuanya jenis yang fragile..di sinilah kenangan saya bersama my collection..

koleksi ini adalah hasil rembatan saya beberapa bulan lepas dari otai kita..kak fuziah..lama sudah dok usha2..cuma masa tu baru serius nak meminang..amat tertarik dengan bunganya & juga keunikannya..


menurut kata taj..koleksi stafforsdhire england amat kurang mendapat sambutan di kalangan orang kita pada masa dahulu kerana harganya yang lebih mahal jika dibandingkan dengan koleksi pinggan mangkuk lain dari england..oleh yang demikian..jarang sekali kita nampak masyarakat kita memilikinya satu tika dahulu..



apa yang membuatkan saya terharu adalah set ini adalah set hadiah ulangtahun kak fuziah & juga hubby yang mereka beli di penang..yang ke berapa?..saya tak pasti..hehe..so saya menerimanya dengan hati yang gembira & bersyukur kerana berpeluang memiliki set ini..terima kasih tak terhingga buat kak fuziah & suami..

teaset ni juga adalah complete set..1 teapot, 1 creamer jug, 1 open sugar bowl, 6 teacups & 6 saucers, 6 side plates & 1 eared cake plate..

teapotnya berbunga penuhhh..


teacup


sugarcreamer



eared cake plate..
sungguh cantikk!!..



se"special" asal usulnya..lalu di sinilahh tempat beradunya sekarang..seperti yang dah anda lihat dalam n3 sebelumnya..hehe..


sekian..
jumpa lagi di lain waktu...

salam sayang




12 comments:

  1. salam yatt,

    worth buying. sweet sangat...

    ReplyDelete
  2. ayu sungguh set tu....nanti ulangtahun perkahwinan yatt kena gak cari set yg special hikhik.....akhirnya tercapai jugak sebuah impian kan yatt....:)

    ReplyDelete
  3. salam Yatt,

    cantiknhya set staffordshire ni..bunga yg lembut sesuai dengan bentuknya tu kan..akak pernah tgk set staffordshie ( bunga x sama) ni kat umah cousin akak tu..dia byk beli set2 england ni masa duduk di sana ( lebih 20 thn) .Kebanyakanya beli kat carboat sales ..menurutnya jauh murah dan ori.Apapun akak tumpang cuci mata dan tunggu juge kalau2 dia nak letgo koleksi2nya tu..sabo je lah akak ni Yatt..

    ReplyDelete
  4. kak gee..
    wsalam akak..thanks for the sweet comment..tak lupa special credit to previous owner yang sudi melepaskannya.. ;)

    ReplyDelete
  5. taj..
    hehehe..tu kiranya hadiah anniversary utk ktorang jugak sebab beli bulan lepas..boleh ler kan..lepas ni kena beli hadiah bersama..kena beli gadget2 canggih or electronic..mesti cik abang pulak suka sakan..tahun nie kasi can pada isteri tersayang dulu..amponnnn abangku sayang...ekekeke.. ;)

    ReplyDelete
  6. kak nor..
    wsalam akak..hehehe..sana memang pemes ngan brand nie akak..sekarang dah jadi vintage..kat sini jer tak bape glemer..tapi ada peminatnya yang tersendiri..untung kazen akak tu..dapat beli dengan harga berpatutan..lagik2 pulak rumah dia sungguh marbeless..rumah besar laman luasss..cam rumah2 kat obersea..ishhh sungguh mengasyikkannn..
    tunggu akak jangan tak tunggu..untung2 kazen akak nak letgo kat akak..aminnn.. ;)

    ReplyDelete
  7. salam yatt..
    best ape bila yatt bagi info..sbb dari situhlah akak dapat info...sejarah & asal usul pinggan nie...berguna taw..mana taw..kot2 ade peksa..blh guna..hiiihhihihi..(lawak jer yatt).jgn mare..akak stuju dgn yatt..sbb akak sdr pon x taw sejarah pinggan nieh, dr mana, manufacturer,...nieh nak tanya..azam..mana azam??dah masuk bulan 7 nieh..azam...still tinggal azam..(akak lah tuh)..btw..mmg cunlah..untung yatt dapat...

    ReplyDelete
  8. Great set. So sweet!

    - The Tablescaper

    ReplyDelete
  9. salam yatt..dah lama tak singgah kat sini..cantik betol set tu..tapi mata akak suka lak tengok pelita cute tu..ehhee

    ReplyDelete
  10. kak chemp..
    wsalam akak..kikiki...azam bukan setakat ke lauttttt..dah masuk ke bahagian dalam bumi..mantel segala..susah ler akak..pengaruh rakan sebaya banyak sangat..kikiki..alasannnnn..
    set tu rembat sementara ada..kang dah takde baru nak terbayang2 ala mabuk kepayang...ekeke..

    ReplyDelete
  11. The Tablescaper..
    Thanks for your sweet comment.Please come again.. ;-)

    ReplyDelete
  12. kak idaisk..
    wsalam akak..thanks akak sudi masuk singgah..cantekk kan set tu..pelita tu as usual ler..dari ulat pelita..ekekeke..

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..