Wednesday 14 July 2010

~Teko Kotak Antik~




السلام عليكم
salam pagi rabu..


sebelum nie..banyak saya kongsikan teko kotak yang berbunga pink2 gitu..namun hobi saya mengumpul teko kotak bukan hanya kerana ia cantik & berbunga pink..saya juga suka pada motif2 lama yang terserlah keantikannya..

kali nie nak share teko kotakku yang seakan2 motif tureen spinx taj dalam n3nya beberapa hari yang lepas..tureen taj adalah kurniaan dari maharaja jepun kepada DYMM Sultan Abdul Hamid (1882 - 1943) pada pada suatu ketika dahulu..sekiranya benar bagai dikata..teko kotak nie pun dah berusia puluhan tahun..

tureen spinx taj..
psttt taj..halal ye pic..


tureen taj gabungan 2 teko kotak saya..
motif bunganya & paku pakis berwarna oren & biru..dan berdaun hijau..
motif bunganya adalah chrysanthemum seperti yang dinyatakan pada cop mohornya yang unik..selalunya teko kotak yang lain hanya berlambangkan "crown"..




tureen kedua yang mempunyai kombinasi kaler yang lebih kurang..
cop mohor hanya berbentuk "crown"..




sekian
salam sayang





4 comments:

  1. salam kak yatt
    memang motif pada teko akak tu seakan2 sama dgn motif pada tureen spinx abg taj tu...
    walaupun x berbunga2 tapi motifnye menampakkan keantikan teko kotak tu..memang cantik...

    ReplyDelete
  2. salam yatt laling
    hihhiihihihi..cam biase yer..hakakkkkkk nie cuma ade 2 ketoi jer...kih kih kih...tgk teko yatt nie kan...suka lah..sbb mcm2 corak, pattern..yg paling best ade historynya....suka...

    ReplyDelete
  3. wsalam zany..
    betul tu dikk..lebih kurang kan dengan taj punya..si tuan empunya tureen kat alaq staq sekarang..tak leh ler dia nak bagi komen..hehe..lagipun akak kadang2 suka jugak kolek yang pelik2 skit2..cam bunga2 pada motif teko kotak ni..nampak klasik & antik..apapun..thanks ye dik atas komen.. ;)

    ReplyDelete
  4. wsalam kak chemp..
    saya kan akak..tak memilih sangat..semua saya rembat asalkan benda tu cantik di mata saya & benda tu antik..sebab tu akak dapat tgk macam2 pesen..dah dasar mata keranjang..semua nampak berkenan..kikiki.. ;)

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..