Sunday, 7 March 2010

~Warna Warni Kehidupan~






salam ahad...


warna warni kehidupan sinonim dengan kita..saya tertarik dengan ulasan seseorang mengenai warna-warni kehidupan..

warna-warni kehidupan itu bukan untuk dikeluh-kesahkan, tapi sengaja ditimpakan oleh Allah ke atas kehidupan kita untuk mengajar kita mengenal-Nya, dan mendidik kita agar lebih bersedia maju ke hadapan, ke suatu destinasi akhir yang selama-lamanya.
warna-warni inilah yang membuatkan kita lebih matang dan tidak cepat melatah. semakin pelbagai warnanya, semakin banyak corak-corak yang akan mengisi ruang kehidupan kita.

kalau nak baca lebih lanjut..boleh klik {di sini}..


enough about warna warni kehidupan..berbalik pada koleksi saya..ahad nie saya hanya nak berkongsi bekas kaca yang berwarna-warni yang dah lama dalam simpanan saya..seperti biasa saya dapat dari apekss..saya tak penah nampak family saya dulu ada bekas begini..tapi menurut kata may..bekas nie adalah bekas bedak sejuk..mungkin taj boleh berikan pendapat..

kesemua bekas kaca nie adalah dari japan..
saiznya comeyy ajer..lebih kurang 3"..

kaler peach cuma 2 ketui

kaler hijau saya jumpa tanpa tutupnya..pun 2 ketui

kaler biru..cuma ada 2 ketui

yang nie pulak lebih kecik..diameter lebih kurang 2" ajer..saya jumpa 2 ketui jugak..tapi sayangnya partnernya dah arwah ..hehe..

tengok montotnya..siap ada emboss JAPAN kan..
that's all for today..
ceria2 kan harimu..
tata..






13 comments:

  1. Salam yatt...
    Wawawawaaaaa.....berpinau mata tgk mangkuk bedak sejuk...haha, sori, tadi kat YM aku tulis mangkuk "bedah" sejuk...mati lah lepas ni kena sunat dgn makcik "bedah"....amponnnn!!!!

    ReplyDelete
  2. cik mat..
    wsalam cik mat..hehehe..abiss ler lepas nie mak bedah pi seranggg cik mat..tak kena sunat..dia pi sumbat cili..tak pun dua2 kena..hahahaha..
    nanti nak pi tengok apekss yang dah lama tak singgah..kot2 rezeki terjumpa yang lain2 kan..stay tune..hehe.. ;)

    ReplyDelete
  3. bekas kaca nie.....kebanyakkan org dulu2 guna sebagai bekas bedak sejuk...ada jugak yg guna sebagai tempat letak subang/cincin n etc...bekas nie x der kegunaan khusus....tp kalau untuk warga luar...they used for condiments container...

    ReplyDelete
  4. salam yatt..sememangnya ini koleksi lama yatt. Zaman bonda2 & nenda2 kita. Memang betul mangkuk buat letak bedak sejuk @ atau bedak batu. Tak nak join beli dgn kita ke..? ada warna peach (kecil),warna biru & merah. Tapi made ini indonesia.(not japan)

    ReplyDelete
  5. salam taj..
    thanks ye atas info nie..kiranya bekas multitasking lahh ye..hehehe..kalau ada penutup hijau yang nak letgo habaq kat saya ye..sian dia terdedah gitu ajer..hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  6. abang shariff..
    wsalam bro..wahhhhhh..dari zaman nenda lagi yee..dasattt2..kiranya agak lama kann terbiar bekas2 bedak sejuk or bedak batu kat apekss tu..sib baik saya selamatkan..hehehe..
    abang ada kaler2 lain..boleh tak abang buat n3..nanti saya tengok..tu pun keluaran lama juga ye?...kalau ok saya nakkk..thanks ye bro.. ;)

    ReplyDelete
  7. salam yatt...cantik pulak ye bekas bedak sejuk tu. akak ingat tu bekas kuih raya.hehe

    ReplyDelete
  8. kak ain..
    wsalam sis..hehe..kecik jer akak..lupa pulak nak letak ukuran dia..nanti saya edit ye..dalam pic nampak besar..tapi sebenarnya kecik comeyyy jer..saya just nak buat hiasan kat sebelah menyebelah koleksi pinggan mangkuk saya..hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  9. Salam yatt

    Wah cantiknya bekas2 ni. Dulu2 selain buat bekas bedk sejuk dibuatnya bekas menyimpan telur, bunga rampai dan juga bekas menyimpan cincin dan juga butang baju garam sebuku tuh.

    Bila tgok cepu yg berwarna warni ni kita dapat menyaksikan keindahannya begitu terserlah dan kita jadi asyik dan lupa bahawa itu hanyalah ciptaan manusia. Org sering kaitan keindahan hanya ada pd warna warni kehidupan utk melahirkan kegembiraan tetapi jgn kita lupa ianya hanya beri kegembiraan pd kita sedangkan kehidupan kita adalah hitam dan putih.Kita yg mencorakkan jadi pelbagai warna dan adakala warna itu tak sesuai utk kita nikmati. Cuba hayati lagi Hitam putih kehidupan dan renung2kanlah. Sangat bermakna sekali liriknya,

    ReplyDelete
  10. kak yatt...lawanya bekas bekas ni...minatnye sy..
    untuk akak dpt mcm2 kaler..nenek sy ada gak bekas seakan2 mcm tu tp besar sikit..dulu2 nenek buat bekas kuih raya...hehee

    ReplyDelete
  11. kak zura..
    wsalam kak zuraku cayangg..banyak jugak kegunaan bekas2 nie kan..masa saya jumpa kat apekss act betul2 taktau apa kegunaan dia..tapi saya beli gak..sbb nampak cuter jer kan..
    betul tu akak..saya sokong apa yg akak tulis..semua bergantung pada diri kita untuk mencorakkan kehidupan kita..begitu jugak khasnya untuk anak2..semuanya dari titik tolak & daya usaha ibubapa masing2 untuk melakarkannya di atas kain2 yg polos lagi suci yang diberi nama..anak..
    thanks banyak2 ye akak atas kata2 hikmat akak tu..saya betul2 hargai.. ;)

    ReplyDelete
  12. salam zany..
    hehehe..comeyy kann..nanti akak pegi terjah lagi apekss..kalau ada lagi akak belikan pada sapa2 yang minat..akak dah kurang terjah apekss lately..banyak yg online ajer..hehe..yang besar tu mmg untuk isi kuih raya.tapi yg nie kalau zany tengok 1/3 besar dari mangkuk kuih yang biasa tu.. ;)

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..