Tuesday 27 October 2009

~Ros Jambatan Lagi..~





salam selasa..

what's so special about "ros hitam jambatan"??

ros jambatan adalah antara koleksi terawal saya..walaupun pelbagai jenis, rupa & warna koleksi pinggan mangkuk lama telah saya temui..ros jambatan tetap berada di hatiku..ros jambatan adalah di antara penyebab awal mengapa saya boleh terjebak dalam hobi yang sungguh mengasyikkan ini..hehe..pada pandangan saya ros jambatan nie begitu femes di kalangan masyarakat utara selain bunga kangkung..sebab tu awal2 banyak juga pinggan mangkuk ros jambatan yang saya kolek demi mengembalikan kenangan di zaman kanak2..

dulu saya pernah masukkan n3 bunga ros jambatan..
boleh klik {di sini}..

saya ada extra teko bulat tu..ada sape2 nak barter??

oleh yang demikian kalau saya jumpa teko ros jambatan berbentuk lain pun tetap kurembat..teko bulat montok kat bawah nie dulu dari tasha..manakala sugar bowl dari apek..cuma belum bertemu creamer jug..


coffeepot yang tinggi lampai nie sangat susah nak jumpa..dulu cik intan penah masukkan n3 teko bentuk nie tapi agak pendek..mine agak tinggi..alhamdulillah rezeki saya dapat bulan lepas..kak nor64 pulak ada sugar creamer yang sepadan dengan teko bentuk nie kan akak??..


selain cawan berbentuk seperti di atas..saya juga ada 6 set cawan A shape yang saya jadikan basahan..dapat dari kedai apek juga..


cuma satu lagi bentuk aladin ros jambatan yang belum pernah tengok..
that's all for today..
tata..




6 comments:

  1. salam yatt...ishh macam2 style teko rose hitam jambatan yatt ada...saya baru lah ada seketul teko bulat...teringin juga nak tgk teko rose hitam jambatan ni jenis aladin, atau rupa ibu kepada set cawan maharani saya tu kan, tah mcm mana lah agaknya..

    ReplyDelete
  2. salam yatt...

    masa akak selongkar harta karun MIL ritu... ada gak terjumpa bunga ros camni... tp sebb dah byk yg ku angkut, maka yg tu terpaksa ku tinggalkan dulu..... huhuhu

    ReplyDelete
  3. wsalam cik mat
    tu lahh kan..saya baru terbaca komen bungamekar..dia ckp kat rumah nenek dia ada aladin ros hitam jambatan nie..nanti kita tengok n3 dari bungamekar aladin ros jambatan nie k..xcited pulak..
    so far tak penah lagi jumpa mana2 kan termasuk ibu cawan maharani cik mat..saya pun terbayang2 gak..hehe..

    ReplyDelete
  4. wsalam kak amy
    takpe akak..ada lagi tu insyaallah..seround baru amik kangkung kan..nanti seround lagi amik suma apa yang tinggal..hehe..saya bermula dengan kangkung & ros hitam jambatan..so suma nie mempunyai nilai sentimentel di hati saya.. ;)

    ReplyDelete
  5. Salam yatt

    Waduhhhh kok banyak bangettt!!!!! ehehhe....apapun yatt memang cantikkan rose jambatan tuh. Entah mengapa dari kecik akak memang suka sangat corak tuh. Wei... dulu masa kecik2 bila makan pinggan tuh kan akak selalu berangan yg akak berada di atas jambatan tuh kononnya. Hishhhh angan2 mat jenin ni. masyarakat kita dulu mmg pemes dgn rose jambatan ni, sebab apa ek? Mungkin sebab tu yg byk dijual kot? Apapun yatt teruskan usaha nmurni agar suatu hari nanti mampu memecahkan rekod. hahahha

    ReplyDelete
  6. wsalam kak zura..
    kita serupa akak..sama2 minat ros jambatan yang klasik..tak luput dek zaman..saya pun tengok koleksi akak pun boleh tahan gak kan..tok saya memang banyak koleksi pinggan2 ros jambatan nie..sebab tu saya kolek sebanyak mungkin..teringat tok suapkan nasi kat kami adik beradik & kazen2 kesayangan..berlari main then berhenti kat pitstop tok untuk isi perut..hahaha..
    kenangan manis yg tak boleh kulupakan seumur hidup..

    saya pun taktau..mmg femes sangat ros jambatan nie selain kangkung, kekwa & padi..nie jenis2 pinggan yg mampumilik & senang dapat kot akak..lain ler kalau orang berada..mesti guna set2 jepun yang mahal2kan..

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..