Sunday 18 October 2009

~Bekas Kuih Rayaku~






salam ahad semua..

sebagai penutup syawal esok..saya buat n3 sequel untuk share bekas2 kuih yang ada dalam simpananku..sebelum nie saya nampak kak casa, kak azura & kak haniss ada buat n3 bekas kuih lama..jom kita sama2 kembalikan kenangan bekas kuih lama nie..

PESANAN PENAJA
kuih raya dah tinggal serdak..so posing ngan kuih yang tak laku di rumah nie..hehe..

paling kusayang adalah bekas kuih berbentuk segiempat nie..betul2 sama macam arwah tok saya di kampung..tapi mak cik still di sana..raya aritu dok menjeling ajer sebab geram jer tengok..nak mintak segan ler pulak..alih2 nampak sebijik bekas kuih yang dah lama kucari di rumah MIL..dengan tak malu saya mintak izin nak simpan..sebagai ganti saya belikan MIL bekas kuih pesen the latest..saya bawak MIL ke kedai kegemaranku di kluang dan mintak MIL pilih sendiri pilihan hatinya..so MIL pilih yang paling mahal...hehe..tapi takpe..bak kata orang if you want sumthing you have to sacrifice sumthing lah kan.. ;)

dapat 2 set..jadilah kan sebagai kenanganku bersama arwah tok..thanks to my lovely MIL...kalau tak tak tau nak cari mana lagi..yippeeeee!!!...



yang nie juga one of my fav..
juga bekas kuih lama..mempunyai permukaan berbiji2 seperti airmata di bahagian rim dah juga pada penutup..pelapik gelas juga sebagai pelengkap bekas kuih yang menawan nie..
di kedai tu saya sempat rembat 6 set sebab berkenan sangat..


yang nie pula dari kedai apek di senggarang..beli 2 set jer..
berat bekas kuih nie..
kalau org johor suka letak acar/agar2 kering..


yang nie juga dari senggarang..pun beli 2 set ajer..
design yang ringkas tapi kalau dah lama rembat jer ler..hehe..



yang nie pula bukan bekas kuih lama tapi macam design lama kan..
beli di kedai 5 ringgit di sg.buloh..cuma beli 2 ketui..
kaler biru yang chantekkk..


bekas nie penah kutunjuk dalam n3 yang lepas..boleh klik {di sini}..
dulu beli 6 set di taiping tapi jumpa lagi 2 set di flea market..
2 set yang nie lagi matching ngan tutup dia..


belah kanan dr taiping..kiri dari fleamarket..
yg kiri lagi match kan..


bekas kuih yang segiempat dari england tu (macam kak ca) saya suka gak..penah jumpa di satu tempat tapi agak mahal dalam rm25/set..hmmmm..nanti dulu ler kot..hehe..

that's all for today..
tata my frens..



9 comments:

  1. salam yatt...waa, bekas kuih lama kena lah isi dengan kuih2 tradisi kita juga...Saya pun macam nak korek balik bekas2 kuih mak saya..kat mana lah agaknya tercampak benda2 tu semuaa..ishh nak kena gali nihh!!!!

    ReplyDelete
  2. wsalam cik mat..
    koleksi saya banyak yang beli sebab takde warisan dari keluarga..mak cik still pakai..so as an alternative..saya cari sendiri serupa macam kat kampung..suka tengok bekas2 kuih lama nie kan..gali cik mat jangan tak gali..pastu buat tayangan amal..hehe..

    ReplyDelete
  3. yatt...semua bekas kuih tu, mak akak ada, dan semuanya dok dlm stor aje.hehe. bila dh dibuat n3 cam ni, nmpak cantik2 belaka!!!

    ReplyDelete
  4. Salam yattt


    wah cantikkan bekas2kuih lama. Bekas kuih yg MIL yatt punya tukan sedari akak kecil mmg akak minat sgt. bentuk potongan diamond,nmpkkan elegant jek. Tapi yg tuh akak x ada. nanti nak intai2 gakler. Suka betul akak pagi ni dpt tgok bekas kuih yatt tapi kuih dah tinggal serdak baru nak tayang ek. Lokek ler tuh.

    ReplyDelete
  5. salam yatt...bila dah masuk tenet laworr lah pulak bekas kuih2 lama tu kan.walaupun bekas tu akan mencepatkan lemau kuih muih tapi masih nampak ayu bila diperagakan di atas meja utk tetamu.

    ReplyDelete
  6. wsalam kak ain...
    wahhhh untungnya akak..mak ada ek?..kalau saya ler dah lama saya rembat..hehe..keluar2 kan akak..memang cantik bekas kuih lama nie..saya suka sangat esp yang first tu..kalau akak dah kidnap bekas2 kuih tu jangan lupa war2kan ye..masuk dalam n3 akak.. ;)

    ReplyDelete
  7. wsalam ka zura..
    tu lahh akak..sebab canik saya kolek tu..hehe..yang MIL nyer tu dah lama saya mengidam..meleleh jer tengok mak cik nyer kat kampung..nak mintak segan yang amat..nasib baik MIL tak kisah..tapi sayangnya ada 2 set jer yang tinggal..yang lain abis pecah dikerjakan cucu2nya..

    bukan lokek ler akak..mana tak cepat abis..satu umah saya pi saya kasi satu telap..lama2 tinggal kat umah beberapa telap jer..tambah2 lagi anak2 dok melantak..tak sempat nak buat shooting..hehe..kena beli oven sendiri baru boleh kuih sendiri..selama nie asyik kuih tunjuk dari SIL ajer..hehe..

    ReplyDelete
  8. kak zie..
    hehe..memang cantik ler akak..shining2 gitu esp yg first tu..memang lawa lahh..tapi as usual tak practical ler kalau guna bekas2 kuih lama nie..abis lemau kuih rayaku..hehe..kalau isi gula2 ok gak kan..

    ReplyDelete
  9. Saya ada bekas kuih lama macam dalam gambar terakhir tu nak jual dalam RM24 (ada 6 pieces dengan tutup sekali). Kalau nak beli sila sms saya di 013-2296679.

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..