Tuesday 23 February 2010

~Koleksi Buluh Emas $$~




salam semua..

bertemu lagi kita dalam episod buluh emas..dah janji pada adik ezany..pelbagai sumber saya dapatkan buluh emas nie..malangnya..setiap satu tidak lengkap..kalau diizinkan..nak jugak merembat set buluh emas yang serba lengkap dan sama motif, kaler & asal buatannya..seperti mana yang kita tahu dari namanya..nak mendapatkan buluh emas yang lengkap memerlukan xtra $$..hehehe..


semua buluh emas dalam simpanan saya mempunyai motif yang asas..permandangan semulajadi jepun..wajib ada gunung fuji, pokok buluh betung..betung bermaksud sebangsa buluh yang besar..dan tak lupa unsur air samada lautan ataupun sungai...seperti biasa..dalam cawan, cik geisha oshin setia menemani korang di bawah pepohon buluh..hehehe..(malas nak snap..dah penah tengok kan..)


set yang pertama..
set buluh emas yang dilimpahi dengan kaler pink yang lebih feminine..amat sesuai untuk collector wanita..ada kapal layar di lautan..cuma ada seketui teko aladin dan sepasang cawan geisha..



set yang kedua..motif yang lebih kaya..ada tambahan pokok pine, japanese hut di tepian sungai & sebuah jambatan untuk menyeberangi sungai..cuma ada seketui teko aladin & 3 ketui cawan kecik jandas yang motifnya ada sikit kelainan berbanding aladin tu..



set yang ketiga..
ada pokok pine & japanese hut di tepian sungai yang mengalir..
tapi takde jambatan..maybe tak masuk dalam budget RMK?? kot..hehehe..
ada seketui teko, 2 sugar bowl, 1 creamer jug & 6 piring dudas berhias yang menunggu pasangan pada sesiapa yang sudi..hehehe..
please roger2 me ye.. ;)



set yang keempat
sama dengan set yang ketiga..tapi versi langsing..cuma ada satu teko langsing, 1 sugar bowl, 1 creamer jug dan 2 ketui cawan jandass..



last but not least..teko aladin langsing yang single-mingle..
yang nie pulak macam permandangan di muara sungai..
ada pokok pine, japanese hut & kapal layar..


kelima2 motif yang berlainan pada teko2ku..


that's all for my gold bamboo collection..
tata..






12 comments:

  1. Salam Yatt


    Wah berabagi set buluh ya...dari yg ppuan, yg kaya dan yg kurang kaya. ( tak cukup budget kot masa pembuatannya dulu, barangkali masa perang dunia pertama kot.) Akak ada set bulu emas orang kaya lengkap dgn dinner setnya dan satu lagi set pemandangan buluh kaler biru (sesuai utk lelaki kot) utk tea sahaja, kata nassir set buluh ada bayang muka oshin tuh telah wujud dari 1800++ hingga 1930an.

    ReplyDelete
  2. another nice collection of yours!!!

    ReplyDelete
  3. salam yatt,,cantik set ni,,,emas tuuuuu....

    ReplyDelete
  4. Wah yatt....teruja tul tengok koleksi yatt ni....

    ReplyDelete
  5. salam yatt..marvellous,cun gilerlahhh

    ReplyDelete
  6. Yatt, saya ada pinggan buluh emas tu tapi kaler kehijauan...nanti saya check. Macam nak let go. Ada 4 pinggan.

    ReplyDelete
  7. kak zura..
    wsalam akak..hehe..tu lahh..set akak memang dari jenis yang kaya kan..tu yang cun tu..dari dulu saya mengidam dapat set lengkap macam akak..kalau boleh nak yang tiptop..emasnya belum pudar dek zaman & penggunaan..tapi kena cari slow2..kalau kena harga & budget saya..apa sakahnya beli yg complete kan..then yang loose saya akan jual pada yang memerlukan..doa2kan moga impian tercapai ye akak.. ;)

    ReplyDelete
  8. kak ain..
    thanks sis..still trying to get the complete set.. ;)

    ReplyDelete
  9. kak mona..
    wsalam akak..hehe..sebab gold tu yang buat $$ tinggi..hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  10. kak laila..
    thanks sis..akak pun minat buluh betung?..hehe..saya pun awal2 dulu tak bape minat yang koleksi jepun..sekarang baru terbukak hati sikit..hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  11. abang sharif..
    thanks bro..abang suka ye buluh betung?..saya pulak lama2 belek baru dapat tengok keindahan buluh betung nie..dulu tak bape suka..sebab tu dulu tak bape nak usaha nak cari suku sakatnya..hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  12. zulkis..
    ye kee??..pinggan camne ek?..kalau piring kuih ok gak..tapi kalau lain dari motif2 yang saya ada..malas nak menambah..hehe..cuba post n3 kat blog..nanti saya pi usha2..thanks.. ;)

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..