Sunday 23 August 2009

~All Time Fave...Kekwa Pink~





teaset kekwa saiz kecil

salam ahad semua..

kekwa pink nie memang menjadi kegemaran & kegilaan ramai penggemar pinggan mangkuk lama..begitu juga dengan saya yang amat sukakan warna & design bunga kekwa yang klasik..sebab tu hari ni saya buat journal panjang lebar nie untuk rujukan saya kemudian hari..hehe..

sepertimana yang selalu kita tengok..kekwa pink nie mempunyai pelbagai rupabentuk & tona warna..


type 1

yang paling menarik perhatianku & paling femes..
sudah tentu type 1 (selalu refer term nie bila berchat ngan cik mat..hehe..)..untuk type 1 nie..saya mempunyai 1 teko bulat saiz besar & 1 teko bulat saiz kecil..manakala cawan mulut lebar cuma satu ketui..dan juga 4 piring leper 9" & 1 piring leper 8"..



kekwa pink type 1 : teko bulat besar & kecil


kekwa pink type 1 : cawan mulut lebar

yang paling sentimental value..tentunya piring leper 8" kerana saya amik dari kampung yang juga merupakan koleksi dari arwah tok.. saya jumpa di bawah sink & pernah dijadikan piring letak lilin..sayangnya pada kekwa pink nie saya pun kikis & buang selaput lilin yang menebal..


kekwa pink type 1 : piring 8" kepunyaan tok & piring 9"



Type 2

manakala type 2 saya ada mangkuk sedang, oval platter 12", teko bulat besar, teko aladin & 6 set cawan kecil & 3 set cawan mulut lebar..




kekwa pink type 2 : teko aladin


kekwa pink type 2 : teko bulat



kekwa pink type 2 : cawan kecil & mulut lebar


kekwa pink type 2 : oval platter 12"

last but not least..teko cina yang datangnya dari kak anim laling..bunga kekwa dia pun lain skit..kombinasi bunga kekwa & rose pink..(tasha yang perasan..sebab dia ada jual platter kekwa nie kat blog dia..hehehe..)
kekwa nie boleh le saya panggil type 3 pulak..hehe..tak penah lagi jumpa teko tu kat sini..sebab tu memberanikan diri meminang jauh nun di singapura..




kekwa pink type 3 : teko cina

that's all for kekwa pink i guess..hehe..see u when i see u..
selamat berpuasa my dear frens....
tata..



12 comments:

  1. salam yatt..Apa sahaja yg warna pink akak pun minat...utk kekwa ni akak ada pinggan je..belum beranak pinak..selamat berpuasa utk hari keduaaaa..

    ReplyDelete
  2. Salam Yatt.

    Alahai yatt...cunnye bila dikumpulkan semua sekali. Akak hanye ade 2 mangkuk type 1 saje. Bila lah nak dapat teko dan cwn mulut lebar? Klu ade lebih untuk barter/jual ke, sms akak ye.

    Selamat berpuasa.

    ReplyDelete
  3. salam ramadhan untuk yatt...woww!!, bes kan koleksi kekwa type 1 tu, saya pun sekarang mcm nak cari yg type 1 je....cawan mulut jahat betul2 1 set...kalau ada lah tureen bunga kekwa type 1 tu, mesti best...kembang hidung seminggu!!!.....

    ReplyDelete
  4. wsalam kak azah..akak apa sahaja yg pink minat..saya pulak...suma yang lama saya kolek..kalo dapat yang cun2 kiranya bonus le tu akak..selamat berbuka puasa yea akak..hehe.. :-)

    ReplyDelete
  5. wsalam kak gee..actually nie antara koleksi terawal akak..cun kan kalau dikumpulkan sekali..kalau saya jumpa tekonya lagi..saya roger akak k..cawan susah nak jumpa..tu pun saya dapat kat kedai apek kat tg karang..harga dia pun dah mahal dari kedai apek biasa..tu pun cuma tinggal 3 set yang type 2 tu..

    ReplyDelete
  6. salam ramadhan buat cik mat jugak..ha'ahkan..type 1 tu..memang peberet no.1 jika dibandingkan dengan type 2 & type 3..tapi tu lahh kann..susah betul nak jumpa cawan mulut jahat kekwa pink nie..dah pupus gamaknya..kalau dapat tureen kekwa pink rasanya melompat hingga ke bumbung kot..hehe..idung cik mat pulak kembang tak surut2..hahaha.. :D

    ReplyDelete
  7. salam ramadhan utk yat & family...byk nya koleksi kekwa...sampai 3 type..sume ada...dulu2 pd mata akak this kekwa ni nmpk biasa2 jer...tp bila tgk kwn2 dok collect..rasa makin mengancam plakss...

    ReplyDelete
  8. salam ramadhan buat kak akmal & family juga..ada lagi type2 yang lain akak..nie yg selalu kita jumpa..ada lagi yang lain..saya ada lagi piring cawan type 4..cuma jarang kita nak jumpa..hehe..kiranya kekwa nie bukan cinta pandang pertama akak le nie..nie cinta pilihan keluarga..lama2 tenung baru jatuh cinta..hahahaha..kolek akak..jangan tak kolek.. :-)

    ReplyDelete
  9. salam lalinggggggg waduhhhhhhhhhhh kok banyak juga pink kekwa ni..mat tengok ni mesti juling biji mata heheeee

    ReplyDelete
  10. salam yatt.....

    kekwa pink bertype2 ni memang cunkan. Akak sebenarnya dari kecik2 memang suka dgn kekwa pink ni. Dulu rumah nenek koleksi kekwa ini dijadikan sebagai pinggan mkn seharian. Lama2 terperap kat belakang umah, kami sepupu2 buat main masak2 dan lepas tu terbiar aje mcm tuh, kemudian selepas kawin akak amik kesemuanya yg tinggal biarpun tak berapa set utk disimpan sebagai kenangan.

    ReplyDelete
  11. wsalam kak sue lalinggg..hehe..memang banyak akak..sajer jer peram sebab malas nak snap satu2..kan tunggu teko cina yang transit kat rumah akak tu..nielah dia teko cina tu dr kak anim kiter tu..lagipun tempat dia kat atas rak kat dapur jer..kena punggah satu2 utk sesi fotografi..hehe..cik mat tak heran dah kekwa pink nie..sekarang nie cik mat nak kolek teko kotak & tureen pulak..hehehe..

    ReplyDelete
  12. wsalam kak zura..ohhh..akak suker type 2 ek..saya pulak kagi suker type 1..sbb dulu arwah tok banyak koleksi kekwa type 1..sama le cam saya akak..selain kangkung..kekwa pink nie pun buat basahan untuk kegunaan seharian..masih terbayang-bayang nasi dalam pinggan nie..waktu tok suap nasi bergilir2 ngan sepupu2 yang lain..nostalgia sungguh..untung akak jumpa banyak gak pcs..saya cuma jumpa piring leper satu tu jer..tu yang saya hangkut ke kl..hehe.. :-)

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..