Saturday 13 June 2009

~Pink & Purple Peonies~




pink & purple peonies collection

salam semua adik2, kakak2 & abg2..

I'm back!! dah agak lama tak update..hampir seminggu..alhamdulillah bertambah sihat sikit hari nie tapi masih batuk2..biasalah dalam proses nak sembuh le tu..hehe..terima kasih jugak pada kawan2 yang ambil berat pasal saya..dan hari nie dengan semangatnya saya nak post entri nie..

sebenarnya n3 koleksi bunga nie saya tujukan kat k.azlina..ingat tak masa mula2 komen kat blog akak dalam n3 akak memory lane tu..kan sy janji nak tunjukkan akak teko yang sama bunga ngan set teko yang akak beli di memory lane tu kan..nie le koleksi saya yg saya cakap kat akak tu k..

so hari nie..saya nak show uols yang light2 jer..seperti yg uols nampak dalam gambar di atas..pink & purple peonies collection..saya ada 2 'one-cup teapot' dan mangkuk lompang..teapots yang nie saya jumpa awal2 dulu kat kedai pinggan mangkuk..ada 2 ketui jer..yang nie memang not for sale tau tau..teapots ni kalau diperatikan lain sikit kan bentuknya..tangkainya memang tajam..bak kata cik mat suka menyiku..hehe..

gambar yang kat bawah nie pulak adalah cawan bujang dari koleksi yang sama..nape cawan bujang..sebab cawan nie memang tiada piring..yang nie dulu saya ada beli 12 ketui..tapi dah letgo pada k.ajmah 6 ketui..so dalam simpanan cuma ada 6 ketui saje..

bachelor teacup

so cik tasha kalau jumpa teko besar bunga nie tolong simpankan untuk saya ok..

that's all for now..see u when i see u....tata..
happy weekends!!

Additional Notes:

disebabkan nassir dan k.inna mention pasal nama bunga peonies nie..so baik saya tambah sikit pasal nama bunga nie dalam n3 nie..

actually peonies nie adalah emblem flower bagi negara China..macam negara kita Malaysia pulak..sepertimana yag kita semua tau..bunga kebangsaan kita bunga raya kan..

so memang bunga peonies nie memang tak asing lagi bagi masyarakat sana..oleh yang demikian tidak hairanlah jika bunga nie diabadikan dalam pembuatan pinggan mangkuk yang kebanyakannya diimport dari sana..

kalau nak tau...macamana rupanya peonies nie..lihat gambar di bawah..kan sama tu macam design bunga koleksi peonies nie kan..betul kata k.inna..cik mat awal2 dulu penah sebut nama peonies nie..dan saya pernah terbaca...memang saya setuju sangat2 nama yang diberikan oleh cik mat kita nie..





8 comments:

  1. salam yatt..dah sht ke..demam hidu abuk kut duk p hunting je...he..3x dah btl sht ke ni..jgn lupa bykkan minum air minirel...teko kt ats tu akk ade..cuma cawan je x de..igt ada rezeki esk nk gi memory lane...

    ReplyDelete
  2. yatt
    mana dapat idea letak nama bunga ni ye?

    http://pingganlama.wordpress.com/2009/04/
    mcm sama je :p

    ReplyDelete
  3. Ishh...ko ni kan yatt..diam2 ubi berisi...tgk tu...dapat saja barang...apek malang mana lah yang kena rompak dgn u niee...Tapi teko tu cute kan, cawan dia pun lawaaa..sedondon!!!

    ReplyDelete
  4. sedap nama peonies tu yatt...macam pernah dengar nama tu kat blog mat...hehehe..

    ReplyDelete
  5. k.azlina~alhamdulillah akak..sihat sikit..lagipun esok anak dah start sekolah..timing baik punya..hehe..akak dah lupa ek..masa awal2 kenal akak dulu..sy komen kat n3 akak ke memory lane tu..akak citer n tunjuk gambar teko n cup cina yang akak beli tu..then sy ckp nanti nak wat n3 pasal bunga nie..inilah dia..hehe..lambat sikit..

    ReplyDelete
  6. nassir~dulu penah terbaca pasal bunga kebangsaan setiap negara..salah satunya china..so chinanyer peonies dan ada bunga yang lain..then sy perati cawan tu..seakan2 ros tapi ada 'stamen' kat tengah2..so bila wat research..baru nampak cam peonies..betul2 setuju dengan nama yang diberikan oleh cik mat..bravo cik mat!!

    ReplyDelete
  7. cik mat~sy dah edit sikit n3 nie..memang saya setuju sangat2 ngan nama yang awal2 cik mat bagi nie..yg nie bukan hasil rompakan masa sy demam ler cik mat..yg nie dah lama..tapi kan cik mat dlm dok demam2 pun bole p ziarah k.fuziah tu..ekekeke..ubat demam.. :)

    ReplyDelete
  8. k.inna~betul tu akak..memamng bunga nie betul2 bunga peonies..cuba akak belek balik gambar yg baru sy edit..memang sama kan..apapun all credits to cik mat.. :)

    ReplyDelete

Dear friends..Thanks for visiting Yatt's Precious and I really welcome all your comments..Please leave your comment here..